Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem?
Opis: Marcel Duchamp (1887–1968) „naprawdę zranił wiele osób” – zauważył kiedyś Pontus Hultén. Niespodziewanie – a może właśnie dlatego – Duchamp stał się najbardziej wpływowym artystą XX wieku. Jego procedury (często wymagające ascezy) wyrażalne są w czasownikach: miniaturyzować, umykać, podróżować, stawać-się-niedostrzegalnym. Jego atrybuty – wyrażalne w rzeczownikach – to m.in.: walizka, szachownica, pocięty czepek kąpielowy, dym z cygara. Funkcje jego dzieł to z kolei m.in. analiza statusu quo, multiplikacja oraz wchodzenie w relacje (także jako pośrednik w sprzedaży cudzych dzieł), bo właśnie tworzenie oddolnych sieci, alternatywy sztywnych hierarchii instytucjonalnych było jego domeną jako „szarej eminencji”. Jeśli ktoś dzisiaj narzeka na klikowość sztuki współczesnej, może tym obarczać Duchampa; podobnie zresztą jak ten narzekający, iż artysta odebrał jej elitaryzm…Duchamp ukazał wielkie projekty nowoczesności jako domenę smutnych ludzi, skłonnych do poświęceń w imię odroczonej przyjemności w odległej przyszłości. Działając w czasach europejskich totalitaryzmów i dwóch wojen światowych, tworzących dychotomiczny świat apodyktycznych prawd my kontra oni, nałożył na dwukolorową mapę obszary o zamazanych konturach, wypełnione niepewnością i dowcipem. O Autorce:Anna Markowska – historyczka sztuki związana aktualnie z Uniwersytetem Wrocławskim. Autorka książek o sztuce polskiej („Definiowanie sztuki – objaśnianie świata”, 2003), amerykańskiej („Komedia sublimacji”, 2009), sztuce Krakowa („Język Neuera. O twórczości Jonasza Sterna”, 1998; „Sztuka w Krzysztoforach”, 2000), Wrocławia („Sztuka podręczna Wrocławia”, 2018) i o tamtejszych neoawangardowych galeriach lat 70. („Permafo”, 2012; „Galeria Sztuki Najnowszej”, 2014), katalogów wystaw współczesnych artystów, m.in. D. Nieznalskiej („Przeszłość, która nie chce przeminąć”, 2015) oraz książek, problematyzujących sztukę globalną („Trickster Strategies in the Artists' and Curatorial Practice”, 2012; „Politics of Erasure”, 2014, „Sustainable” Art, 2015). Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem? jest dostępny w sprzedaży w kategorii naukowe i akademickie w cenie 25 zł i 00 gr (dwadzieścia pięć złoych i zero groszy), Marka tego produktu to Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas. Produkt jest nowy, a oferta jest dostępna na sprzedaż po kliknięciu w kup teraz lub w przycisk więcej informacji. Numer oferty : 1104701. Następna oferta to Syndrom Pogorelicia. Tą ofertę wyświetlono trzy razy.Numer dostawcy | 31945 |
ID | 0e099729-29f1-4c1c-b44b-ccdc9ccaae61 |
Ostatnia zmiana | 1675129439735 |
Waluta | PLN |
Isbn | 978-83-242-6403-2 |
Kategoria | Naukowe i akademickie |
Numer produktu | 1104701 |
Wyświetleń | 3 |
Oferta sklepu | Zobacz ofertę sklepu |
tag | kubizm |
language | polski |
originalPrice | 25.00 |
tag | monografia |
tag | sztuka |
tag | artysta |
tag | ebook |
tag | malarstwo |
authors | Anna Markowska |
formats | pdf, epub, mobi |
tag | rzeźba |
tag | twórczość |
protectionType | LEGIMI |
filesCount | 3 (epub, mobi, pdf) |
tag | Marcel Duchamp |
filesSize | epub 17,33 / mobi 4,44 / pdf 16,32 |
tag | dadaizm |
tag | humanistyka |
section | ebook |
tag | kultura |
isPromo | no |
tag | relacje międzyludzkie |
ProgramName | Publio |
Producent | Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas |